Thursday 2 May 2013

#Penjawat #Awam #Kera???? #WTF!!!!

Baru-baru ini aku sebagai penjawat awam rasa terhina dengan kenyataan daripada Tan Sri Hashim (perlu ke ada Tan Sri tu since dia dapat masa dia kerja sebagai penjawat awam) yang menggelarkan semua penjawat awam sebagai kera. Hashim mengatakan sedemikian sebagai respon terhadap beberapa penjawat awam yang dikatakan lembab dan malas ketika diberi tugasan atau menyiapkan sesuatu tugas. Ades…Hashim ni tau x ada berapa juta penjawat awam yang bekerja pada satu-satu masa???Bak kata primadona Saloma dalam citer Tiga Abdul “Takkanla dalam setandan pisang semuanya busuk??!!!” …Masa ko jadi General tu ko la bapak kera sebab ramai yang malas.




Pada pendapat MKB, Hashim make that stupid assumption just becoz mungkin ada permintaan dia yang mengarut lambat diproses oleh pihak yang berkenaan. Mengarut dalam konteks ni adalah permintaan yang lebih bersifat peribadi..Bro..sape yang nak layan kalo buat permintaan yang bukan-bukan??WTF!!! Then selamba tuduh orang kera..Well menepuk dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih..MKB merasakan Hashim merasa sentap apabila diketepikan setelah abis berkhidmat sebagai duta di Pakistan. (Duta la sangat kannnn)…Then he must admit that his service is suck (maybe) that’s why dia merasakan diri dia ketepikan. For me, cuba dia muhasabah diri dia sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang berbaur provokasi busuk..
Dengan kecekapan penjawat awam sekarang (bukan nak memuji tapi memanng sudah Nampak banyak pembaharuan) berbanding khidmat dari swasta (yang konon2 bagus tapi hampeh, suck and teruk yang amat), kita mempunyai sistem STAR Rating, sistem KPI yang menunjukkan kemantapan prestasi penjawat awam. Jadi kepada Hashim… “SILA BERDIRI DEPAN CERMIN DAN KATAKAN PADA DIRI SENDIRI – AKU (HASHIM) ADALAH KERA ITU”… 

No comments:

Post a Comment